Prepihova tema meseca: Občinska prometna strategija
Prepihova rubrika: Tema meseca
Občinska prometna strategija
Besedilo: Mateja Jordan
V novembru bodo že znane glavne usmeritve nove Občinske celostne prometne strategije, v kateri Občina Postojna postavlja v ospredje prometno varnost, dostopnost in negativne vplive zaradi turističnih prometnih tokov. Konkretne ukrepe strategije bodo snovalci oblikovali skupaj z občani, zato po dveh javnih obravnavah v Planini in na Prestranku pripravljajo še javno razstavo z vizualizacijo vizije in ciljev, pripombe in predloge občanov pa sprejemajo tudi po elektronski pošti.
Občina Postojna je s svojo strateško lego vpeta v vse pomembnejše prometne sisteme, ki prebivalcem omogočajo dobro mobilnost in gospodarstvu dostopnost do ključnih trgov, ugotavljajo na Občini. Negativni učinki prevladujočega cestnega prometa pa so povečane emisije hrupa in plinov, daljši zastoji in zmanjšana prometna varnost ter s tem tudi slabša kakovost bivalnega okolja. Visoka stopnja motorizacije narekuje velika vlaganja v cestno infrastrukturo in pogojuje podrejen položaj preostalih udeležencev v prometu.
V Občinski celostni prometni strategiji (OCPS), sprejeti leta 2017, se je Občina zato zavezala k vlaganju v ustrezno javno infrastrukturo za zagotavljanje in spodbujanje trajnostnih načinov mobilnosti. Marsikateri cilj, usmerjen v zagotovitev uravnoteženega razvoja in enakovredne dostopnosti vseh oblik prometa za vse občane, je bil v zadnjem obdobju že dosežen. Še neuresničene pa nameravajo na Občini skupaj z novimi nasloviti na aktualni OCPS za obdobje 2025–2032.
Celostna prometna strategija je strateški dokument, namenjen reševanju občinskih izzivov, povezanih s prometom. Temeljni cilj dokumenta je zmanjšati negativne vplive motornega prometa na okolje ter povečati privlačnost naselij za prebivalce in obiskovalce. Novo strategijo je treba izdelati skladno z Zakonom o celostnem prometnem načrtovanju, sprejetem v letu 2022.
Z njo, kot pravijo, zasledujejo cilje na področju dostopnosti, varnosti, zdravja in kakovosti bivanja občanov in občank. To želijo doseči tudi z boljšimi pogoji za trajnostno mobilnost in bolj trajnostnimi potovalnimi navadami.
Občina je na Javnem razpisu za sofinanciranje občinskih celostnih prometnih strategij MOPE pridobila evropska kohezijska sredstva v višini 30 tisoč 100 evrov. Preostanek v višini 16.675 evrov bo za izdelavo OCPS financirala iz lastnega proračuna.
Napredek na področju javnega in kolesarskega prometa
Kot zatrjujejo na Občini, so bili ukrepi akcijskega načrta iz prejšnjega OCPS v zadnjih letih v večini realizirani, predvsem na področju pomanjkljive infrastrukture javnega potniškega prometa in neustreznih kolesarskih in peš poti.
Tako so bili vzpostavljeni dve novi liniji mestnega avtobusa Furman in sistem za izposojo koles POS bikes s 15 postajami in 97 kolesi. Urejeni sta bili tudi dve postajališči za avtodome.
Tržaška ulica je z novo podobo in z vzpostavitvijo umirjenega prometa postala bolj prijazna za kolesarje in pešce. Kolesarji imajo na voljo tudi deset kilometrov novih kolesarskih povezav z ostalimi naselji v občini in enajst novo označenih kolesarskih poti, urejene pa so tudi štiri pešpoti po mestu Postojna z GPX koordinatami. Na Občini izpostavljajo med pomembnejšimi ukrepi, povezanimi s prometnimi izzivi, še vzpostavitev Centra trajnostne mobilnosti ter upoštevanje ukrepov in OCPS pri izvajanju novih investicij v mestu Postojna (označene kolesarske poti, pločniki …). Leta 2018 je v Postojni zaživel projekt Zavoda Sopotniki, v teku pa je tudi uvajanje prevoza na klic, s katerim nameravajo razbremeniti starše otrok iz naselij izven mesta Postojna.
Načrtovana izgradnja nove avtobusne postaje v mestu se žal ni še niti začela. Zataknilo se je tudi pri uveljavljanju nove parkirne politike za omejevanje parkiranja v mestu po sistemu P+R. Pri tem sta bili poleg ureditve parkirišč na mestnem obrobju predvideni še postavitev kolesarnic in vzpostavitev novih avtobusnih linij. Tudi do sodelovanja z večjimi podjetji, s čimer so snovalci želeli spodbuditi deljenje prevozov med sodelavci, še ni prišlo. Neuresničenih je ostalo še nekaj drugih idej, kot so denimo ureditev nekaterih šolskih poti, digitalizacija prometa itd.
Ukrepe sooblikujejo prebivalci občine
Celostna prometna strategija uporablja nov pristop k načrtovanju prometa. Kot pojasnjujejo na Občini, ta temelji na obstoječih metodah načrtovanja in jih nadgrajuje z ustreznimi načeli vključevanja, sodelovanja in vrednotenja tako, da z njimi izpolni potrebe po boljši kakovosti bivanja v mestih in regijah za sedanje in prihodnje generacije.
»Namen CPS je torej prispevati k razvoju urbane mobilnosti in pomagati pri vzpostavitvi trajnostnega prometnega sistema,« je povedala koordinatorica projektov Maja Piškur z Občine Postojna. Pri njegovi pripravi je treba upoštevati načela trajnostnega, integralnega, uravnoteženega in vključujočega pristopa ter izhajati iz merljivih ciljev. Za večjo učinkovitost in transparentnost sta potrebna redno spremljanje in vrednotenje.
Eno poglavitnih vodil za izdelavo OCPS je sooblikovanje ukrepov skupaj s splošno javnostjo oziroma s prebivalci občine in drugimi deležniki s področja prometa, poudarja Piškurjeva. Vključevanje širše javnosti pomembno vpliva na prepoznavanje potovalnih navad občanov in obiskovalcev občine ter posledično na reševanje izzivov pri urejanju prometa in na oblikovanje dokumenta. Poleg zunanjega izvajalca, podjetja PNZ, ki je sodelovalo že pri strategiji leta 2017, bo pri oblikovanju OCPS sodelovala tudi ožja delovna skupina Občine, ob tem pa je nujno potrebno še usklajevanje s sosednjimi občinami.
Javni razpravi, anketa in promocijski dogodki
Občina je v postopku oblikovanja OCPS organizirala dve javni razpravi o ciljih in izzivih prometa v Planini in na Prestranku, v Evropskem tednu mobilnosti pa so občani o prometnih izzivih in ukrepih lahko razpravljali tudi z zunanjimi izvajalci iz podjetja PNZ. Organizirani so bili trije promocijski dogodki na prostem, Občina pa je izvedla tudi anketo o potovalnih navadah med šolarji in zaposlenimi v večjih organizacijah. Pripravili so delavnico in intervjuje z deležniki, na sestanku s sosednjimi občinami pa so določili ključne izzive in priložnosti.
Spletni vprašalnik (anketo), s pomočjo katerega bodo analizirali potovalne vzorce in probleme, ki bodo osnova za razumevanje in načrtovanje usmeritev za nadaljnji prometni razvoj občine Postojna, je doslej izpolnilo skoraj 500 ljudi in je na občinski spletni strani na voljo še do konca meseca. Na interaktivni karti lahko občani označijo tudi po njihovem mnenju najbolj problematične točke.
Občane najbolj skrbita gost promet in s tem povezana varnost
Na javni razpravi v Planini so bili izpostavljeni že dalj časa pereči problemi, povezani s hrupom zaradi motoristov v Kačjih ridah in z ilegalnim parkiranjem avtodomov. Občani pa so izpostavili tudi močno povečan promet v turistični sezoni in s tem povezano varnost otrok zaradi neurejenega pločnika v nekaterih delih naselja.
Tudi prebivalce Prestranka moti gost tranzitni promet skozi naselje, predvsem veliko število tovornih vozil, kar otežuje tudi dostop iz naselja na regionalno cesto. Kot je povedal predsednik Krajevne skupnosti Prestranek Martin Lenarčič, prebivalci že dolgo opozarjajo na potrebo po ureditvi krožišča na tem mestu. Krajani so opozorili še na (tako za pešce kot za vozila) nevarno dovozno cesto do nastajajoče industrijske cone pri črpalki, pomanjkljivo varnost šolskih poti, predvsem ob cesti skozi Koče, ter pomanjkanje povezav javnega potniškega prometa s Postojno. Želijo si podaljšanje mestnih linij avtobusa Furman do okoliških naselij.
Sodelujoči v anketi menijo, da se je situacija na področju pešačenja in kolesarjenja v zadnjih letih precej izboljšala. Največ pohval je bilo glede stanja na področju varnosti kolesarjev, kolesarskih povezav, urejenosti parkirnih mest za kolesa, prehodov za pešce, pločnikov in urejenosti šolskih poti. Vse bolj problematični pa postajajo večje število vozil tovornega prometa, njegova slabša pretočnost in hrup zaradi njega. Občane skrbijo tudi vse višji stroški za mobilnost.
V OCPS Postojna bodo vključili tudi spoznanja in ukrepe mobilnostnega načrta v okviru projekta Predjama Sustainable, s katerim naj bi na tej destinaciji dolgoročno odpravili prometne zamaške in uredili parkiranje.
Po besedah občinskega koordinatorja Denisa Kreseviča je v Postojni sicer slišati največ pritožb in pripomb na račun prehitrega prometa skozi mesto, nezanesljivega javnega prometa oziroma zamud vlakov, nepravilnega parkiranja oziroma pomanjkljivega nadzora nad njim ter zastojev zaradi turističnega prometa.
Po Kresevičevi napovedi bodo občanom prisluhnili še ob javni razstavi na prostem, kjer bodo na ogled vizualizacije vizije in ciljev. Dobrodošle bodo tudi pobude, neodvisne od formalnih oblik vključevanja javnosti; občani jih lahko naslovijo na elektronski naslov Občine. »Vključevanje javnosti se ne konča s sprejemom OCPS, temveč se kontinuirano odvija tudi med izvajanjem, pri čemer bo dobrodošla pomoč Mobilnostnega centra Postojna,« še pravi Kresevič.
OCPS do marca 2025
Bistveni poudarki nove strategije bodo izhajali iz naštetega, konkretne usmeritve pa bodo znane po zaključeni analizi stanja, predvidoma novembra. Vsekakor bodo v ospredju prometna varnost, dostopnost in negativni vplivi zaradi turističnih prometnih tokov, zatrjuje Denis Kresevič. Po mnenju občanov so najbolj nujni ukrepi izboljšanje šolskih poti, umirjanje prometa v naseljih, nova parkirna mesta in večja urejenost javnih površin, kot so parki in trgi. OCPS bo Občinski svet občine Postojna obravnaval predvidoma marca 2025.
Večji projekti
Pri oblikovanju prihodnje prometne podobe v Postojni ne smemo zanemariti niti večjih načrtovanih ali zaželenih infrastrukturnih projektov, ki sicer presegajo lokalno raven. Med njimi lahko izpostavimo načrtovano obvoznico proti Postojnski jami, ureditev krožišča pri Petrolu in ureditev dodatnega avtocestnega priključka na Ravbarkomandi. Na Občini posameznih ukrepov v tej fazi ne morejo komentirati, bodo pa v nadaljevanju zagotovo vsaj pregledali stanje na posameznih področjih.
Omenjenim in drugim večjim prometno-infrastrukturnim projektom bomo več prostora namenili v naslednji številki. V njej bomo podrobneje osvetlili tudi prometno problematiko v preostalih krajevnih skupnostih Občine Postojna.
Pri oblikovanju ukrepov lahko sodelujemo tudi občani. Spletni vprašalnik je še do konca oktobra na voljo na tej povezavi.