S 1. junijem lahko oddate vlogo za uveljavljanje pravice do dolgotrajne oskrbe na domu
»Centri za socialno delo bomo pri vstopu v sistem dolgotrajne oskrbe ljudem v pomoč«
S 1. julijem 2025 se v sistemu dolgotrajne oskrbe lahko začne uveljavljati pravica do dolgotrajne oskrbe na domu, pravica do storitev za krepitev in ohranjanje samostojnosti ter e-oskrba. Vlogo do uveljavljanja teh pravic bo na vstopno točko za dolgotrajno oskrbo pri Centru za socialno delo Primorsko-Notranjska (CSD) možno oddati od 1. junija 2025 dalje.
CSD priporoča, da se ljudje, še pred oddajo vloge, oglasijo na vstopni točki, kjer bodo dobili vse potrebne informacije glede dolgotrajne oskrbe. Na CSD pa obljubljajo, da bodo vložili vse napore, da bodo postopki z njihove strani potekali čim hitreje ter da sistem zaživi v korist vseh, ki potrebujejo dolgotrajno oskrbo. Na CSD ocenjujejo, da bodo prve izdane odločbe za dolgotrajno oskrbo ljudje predvidoma prejeli v septembru, odvisno od števila vlog in od tega, ali bo informacijski sistem, ki ga vzpostavlja resorno ministrstvo, deloval.
Svetovalci na vstopni točki bodo v pomoč ljudem
Vsi ljudje, ki bodo želeli uveljavljati pravice iz dolgotrajne oskrbe, naj se obrnejo na vstopno točko za dolgotrajno oskrbo pri njihovem območnem CSD. Tam bodo prejeli informacije glede pravic in vlogo, ki jo morajo izpolniti. Če bodo ljudje imeli težave z izpolnjevanjem vloge, jim bodo pri tem pomagali zaposleni na vstopni točki. Pojasnili jim bodo tudi, kako bo potekal postopek do izdaje odločbe. V kolikor vlagatelj ne zmore fizičnega obiska na vstopno točko, naj to CSD-ju sporoči. Namesto njega to lahko storijo (osebno, telefonsko ali prek elektronske pošte) tudi njegovi svojci, prijatelji oziroma osebe, ki zanj skrbijo.
Potek postopka za uveljavljanje pravic do dolgotrajne oskrbe na domu
· Obisk svetovalca za dolgotrajno oskrbo na domu vlagatelja
Po vložitvi vloge na vstopni točki CSD, bo vlagatelja na domu obiskal svetovalec za dolgotrajno oskrbo. Preko pogovora z vlagateljem in njegovimi svojci bo ugotavljal, koliko je vlagatelj samostojen oziroma koliko pomoči potrebuje pri gibanju, samooskrbi, dejavnostih izven doma, opravljanju gospodinjskih opravil ter kakšne so njegove kognitivne in komunikacijske sposobnosti, kako se spoprijema z boleznijo in zdravljenjem. Morda bo vlagatelja poprosil, da kakšno aktivnost tudi izvede - na primer naj skuha čaj, hodi po stopnicah, in podobno. Svetovalec za dolgotrajno oskrbo bo nato ugotovitve glede sposobnosti vlagatelja vnesel v posebno ocenjevalno lestvico, ki bo to preračunala v točke. Vprašalnik in ocenjevalno lestvico je pripravil Inštitut Republike Slovenije za socialno varstvo.
· Razvrstitev v kategorijo dolgotrajne oskrbe, izdaja odločbe in priprava načrta priporočljivih storitev
Na podlagi tako zbranih točk, bo vlagatelj lahko uvrščen v eno izmed petih kategorij dolgotrajne oskrbe. Za uvrstitev v prvo kategorijo bo moral vlagatelj doseči najmanj 12.5 točk. Svetovalec za dolgotrajno oskrbo bo nato po zakonu o upravnem postopku izdal odločbo o upravičenosti do dolgotrajne oskrbe in skupaj z upravičencem do dolgotrajne oskrbe pripravil še načrt priporočljivih storitev.
· Osebni načrt koordinator pripravi skupaj z upravičencem
Z odločbo in načrtom priporočljivih storitev se bo upravičenec oglasil pri koordinatorju izvajalca dolgotrajne oskrbe v njegovi občini in skupaj bosta izdelala osebni načrt. Koordinator bo v okolju organiziral izvajalce za storitve, ki jih upravičenec potrebuje.
V imenu vseh svetovalcev za dolgotrajno oskrbo, ki bodo vlagatelje obiskovali na njihovem domu, CSD prosi, da so vlagatelji pri vstopu drugih v njihovo domovanje previdni in pred tem preverijo službeno in osebno identifikacijo osebe oz. pokličejo na območni CSD in se pozanimajo, ali so posamezne osebe res strokovni delavci CSD.
O dolgotrajni oskrbi na domu
Dolgotrajna oskrba na domu se izvaja na domu upravičenca. Slednji je upravičen do storitev pomoči pri dnevnih opravilih in pri storitvah zdravstvene nege, ki so vezane na osnovna dnevna opravila. Vsak upravičenec, ki bo izbral to obliko dolgotrajne oskrbe, pa bo upravičen tudi do storitev za krepitev in ohranjanje samostojnosti in do storitev e-oskrbe.
Obseg neposrednega izvajanja storitev dolgotrajne oskrbe na domu je določen v urah: za 1. kategorijo velja 20 ur, za 2. kategorijo 40 ur, za 3. kategorijo 60 ur, za 4. kategorijo 80 ur in za 5. kategorijo 110 ur mesečno. Obseg neposrednega izvajanja storitev za krepitev in ohranjanje samostojnosti pa znaša v 1. kategoriji 12 ur, v 2. kategoriji 24 ur, v 3. kategoriji 48 ur, v 4. kategoriji 30 ur in v 5. kategoriji 24 ur letno.
Storitve dolgotrajne oskrbe na domu in storitve za krepitev in ohranjanje samostojnosti bodo krite iz obveznega zavarovanja za dolgotrajno oskrbo do 31. 12. 2027. Po tem datumu lahko pride do uvedbe doplačil. Pravica do storitev e-oskrbe bo sofinancirana v višini 31 eurov mesečno na posameznega uporabnika. Uporabniku pripada tudi sofinanciranje enkratnega stroška v višini 50 eurov za namestitev opreme in vzpostavitev priključka za izvajanje storitev e-oskrbe tam, kjer uporabnik prebiva.
Pravico do dolgotrajne oskrbe na domu, do storitev za krepitev in ohranjanje samostojnosti in do e-oskrbe lahko uveljavlja oseba, ki je izpolnjuje zahtevane pogoje: je zavarovana za dolgotrajno oskrbo 24 mesecev v zadnjih 36 mesecih pred uveljavljanjem pravic do dolgotrajne oskrbe, ima urejeno stalno ali začasno bivanje v Republiki Sloveniji, se uvršča v eno do kategorij dolgotrajne oskrbe ter ne prejema primerljivih pravic kot so dodatek za pomoč in postrežbo, institucionalno varstvo po Zakonu o socialnem varstvu ali osebno asistenco.
Vstopna točka za dolgotrajno oskrbo CSD Primorsko-Notranjska se nahaja na sedežu Centra za socialno delo v Postojni, Novi trg 6, tel.: 05/7001235, e-pošta: gp-csd.primn@gov.si
Osnovne informacije so ljudem na voljo tudi na krajevno pristojnih enotah CSD PRIMORSKO-NOTRANJSKA, in sicer pri strokovnih delavkah, ki se ukvarjajo z varstvom odraslih oseb ter svetovanjem ljudem v stiski.
ENOTA POSTOJNA: gpcsd.posto@gov.si, telefon 05/7110140
ENOTA CERKNICA: gpcsd.cerkn@gov.si, telefon 01/ 7050400
ENOTA IL.BISTRICA: gpcsd.ilirs@gov.si, telefon 05/7001200
VSTOPNA TOČKA ZA DOLGOTRAJNO OSKRBO, POSTOJNA: gp-csd.primn@gov.si, telefon 05/7001235
Več podrobnejših informacij glede dolgotrajne oskrbe in posamezne pravice v sistemu dolgotrajne oskrbe je na voljo na spletnih straneh območnih CSD, do katerih dostopate prek spletne stran https://www.csd-slovenije.si/, in na spletnih straneh Ministrstva za solidarno prihodnost, na naslovu https://www.gov.si/zbirke/projekti-in-programi/dolgotrajna-oskrba/.
Do 30. junija 2025 lahko pokličete tudi v Kontaktni center za dolgotrajno oskrbo, in sicer na brezplačno telefonsko številko 080 9810 - v ponedeljek med 9. in 12. uro, v sredo med 11. in 17. uro in v petek med 9. in 13. uro in med 14. in 16. uro.
Po 1. juliju 2025 bo na vprašanja s področja dolgotrajne oskrbe odgovarjal le klicni center 114. Deloval bo vsak delovni dan, med 8. in 16. uro.
CSD PRIMORSKO-NOTRANJSKA